Svar: Mad, vil ikke spise

25. oktober 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Marianne

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan se på dit brev, at du allerede har læst mange af mine råd til andre forældre, der har stået i denne situation og at du har forsøgt flere ting med mere eller mindre held ...

Der er naturligvis ikke noget at sige til at appetitten er nedsat og lysten til at spise ikke særligt stor, hvis jeres dreng har problemer med ørerne. Vi andre spiser normalt heller ikke særlig meget, hvis vi har ondt og føler os syge. Derfor er det naturligvis vigtigt at I sikrer jer at hans ører kommer i orden og at han ikke fortsat har smerter ...

Det er også rigtig vigtigt at amningerne ikke fylder for meget og jeg vil faktisk forslå dig, at du forsøger at holde dig til 5 amninger dagligt og derudover giver skemad 3 gange dagligt + 2 mellemmåltider. Du skriver ikke hvor meget du ammer nu, men du fortæller at I er opmærksomme på det og det er super godt. Det er netop vigtigt at du ikke automatisk giver ham brystet, når han ikke spiser.

Jeg vil derfor foreslå jer, at I prøver at fjerne amningen om formiddagen, hvor han i stedet skal have lidt frugt som mellemmåltid og vand af en kop. Det kunne gøre, at appetitten til frokost var større og han så der spiste lidt mere.

Derudover vil jeg forslå jer at forsøge med både hjemmelavet og færdiglavet mad. Det vil være helt fint at give ham begge dele, og det er vigtigt at I nu fokuserer på at han skal spise så varieret som muligt. Jo mere variation, jo mere nyt, jo bedre lige nu - det vil også give jer en idé om, hvad han måske godt kan lide.

Nogle børn får kvalme af kartoffelmos, det er som om det hæver i munden på dem. Hvis jeres dreng virker til at have det sådan, så prøv at lave mos til ham uden kartofler. Brug lidt sovs fra jeres madlavning til at give mosen ekstra smag og gøre det mere interessant.

Og giv ham så fortsat mad i hånden, så han på den måde lærer at det er spisetid og forberedes på, hvad der nu skal ske. Samtidig styrker det ham mundmotorisk.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, køb evt. mos fra glas. Agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i ...

Annonce

... hånden og vand af kop og må også gerne ammes her

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden at gumle på.

Ammes og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften eller først på natten: Ammes

For at få jeres dreng til at spise lidt mere om dagen, foreslår jeg altså at du skærer formiddagsamningen væk ...

Det er også vigtigt at du ikke fokusere på mængden af mad, men derimod på at lidt også har ret. Det er bedre at han spiser 4-5 skefulde og måske nogle gange når op på ½ dl. grød eller mos, end at han slet ikke for noget. Og netop det at han begynder at spise lidt til faste tider og med fast rutine er vigtigt for hans spiselyst fremover.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt at du hjælper ham med at holde fokus, lader ham spejle sig i dig, åbner munden osv. som du også er opmærksom på.

Og så er det urolig vigtigt at du ikke lader dig gå på af mormors og andres udtalelser om hvordan og hvorledes. Det vil naturligt påvirke dig og kan gøre, at du næsten på forhånd, når måltidet skal igen, får signaleret at "det her lykkes aldrig" også selvom du ikke ønsker at sende sådanne signaler.

Og hvis din mor eller andre, tror det er let, så er de jo velkommen til at prøve!

Du skriver at du let kommer til at føle dig som en dårlig mor og den følelse vil mange kunne nikke genkendende til, netop når børn ikke vil spise. Vi ved jo hvor vigtigt det er at de tager føde til sig ... Måske har du det også sådan, at en god mor laver al mad selv, at alt skal være økologisk osv. og det er fint - men i sidste ende er det vigtigste jo at han spiser og så betyder det ikke så meget om det er hjemmelavet, færdiglavet eller økologisk.

Måske har du allerede forsøgt med noget af den færdiglavede babymad, måske har du ikke .. Fordelen er at du kan give ham meget lidt af gangen, du kan lave meget små portioner og det betyder også følelse af succes, når maden spises op. Også selvom det ikke er ret meget, så er det stadig positivt i forhold til at smide noget ud, som man har brugt lang tid på at lave...

Og ja, så er du jo også nødt til et eller andet sted at finde roen i at han trives, virker glad og tilfreds, men tage på skal han selvfølgelig, så det er jo en balance. Han skal ikke presses unødigt, men samtidig skal han jo også lære at spise nu ... Men ro på, han er kun 6 måneder gammel og det skal nok komme, som du selv skriver, så lærte du det også sent ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder